×
Wyszukaj w serwisie
×

Wakacyjny Tydzień z Biblioteką 2013

9 sierpnia 2013 roku dobiegł końca Wakacyjny Tydzień z Biblioteką, w czasie którego Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Lewinie Brzeskim przygotowała wiele atrakcji dla swoich młodych czytelników. Uroczystym okrzykiem „Rany Julek! Czyli Wakacyjna Tuwimiada” rozpoczęliśmy letnie zajęcia o takim właśnie tytule.
Pierwszy dzień: „Julek Tuwim i jego bziki”
W dniu tym dzieci miały okazję w nieszablonowy sposób dowiedzieć się, jak wyglądało dzieciństwo  poety i w pewnym sensie go zasmakować. W tym celu wybraliśmy się na lewiński Orlik, gdzie - podobnie jak mały Tuwim - bawiliśmy się w podwórkowe gry z dawnych czasów, uczciliśmy pirotechnicznego bzika Julka wykonując widowiskowe gejzery z coli i mentosów, a także „bujaliśmy w obłokach” wylegując się na zielonej trawce. Idąc w ślady pani Adeli Tuwim, która od najmłodszych lat wpajała synowi zamiłowanie do muzyki i poezji, staraliśmy się rozbudzić w sobie podobną wrażliwość śpiewając wakacyjne piosenki przy akompaniamencie gitary. Chyba nam się to udało, bo śpiew z ust dzieci nie schodził aż do ostatniego dnia wakacji.
Drugi dzień: „Julek Tuwim i jego wierszyki”
W kolejnym dniu bawiliśmy się poezją Tuwima. Punktualnie o godzinie dziesiątej rano z Lewina Brzeskiego wyruszyły trzy kolorowe lokomotywy wiozące do Kantorowic po ośmiu pasażerów w każdej. Celem wszystkich drużyn było odnalezienie wyznaczonych stacji kolejowych takich jak Grzesiowice, Akacjowo czy Figielkowo i spędzenie tam odrobinę czasu z poezją artysty. Dzieci między innymi musiały zarapować perypetie Grzesia, wyrwać z ziemi jędrną i krzepką rzepkę, zrobić sobie zdjęcie z Zosią Samosią albo też wykonać okulary dla Pana Hilarego. Trasę wieńczyła stacja Tuwimowo, gdzie mali pasażerowie mogli się zrelaksować i odpocząć po ciężkiej podróży.
Trzeci dzień: „Chwila relaksu”
W tym dniu tradycyjnie odwiedziliśmy stolicę województwa opolskiego, aby zrelaksować się przed intensywnymi zajęciami w dniach następnych. Celem wycieczki było opolskie kino, gdzie dzieci obejrzały film animowany, który mamy nadzieję przypadł im do gustu.
Czwarty dzień: „Figielki w stylu Julka”
W dniu tym zrealizowaliśmy plan wyjazdu do Brzegu. Nie mogło się oczywiście obyć bez zwiedzenia Zamku Piastów Śląskich, po którym oprowadził nas kustosz tamtejszego muzeum, jak się okazało, potomek wynalazcy lampy naftowej. Spędziliśmy również miło czas wśród brzeskich kamieniczek zajadając smakowite lody, które chociaż na chwilę pozwoliły nam zapomnieć o towarzyszącym nam w tym dniu upale. Odwiedziliśmy także Park Wolności, którego trawniki posłużyły dzieciom do kolejnych figielków i zabaw nawiązujących do życia i twórczości poety.

Piąty dzień: „Naturalnie, że w Łosiowie”
W dzień kończący naszą wakacyjną przygodę zorganizowaliśmy wyjazd do Łosiowa. W czasie tej wizyty postanowiliśmy uczcić zamiłowanie Juliana Tuwima do przyrody. Dlatego też młodzi uczestnicy spędzili większość dnia w zabytkowym parku w Łosiowie. Wszelkie zaproponowane w tym miejscu zabawy miały na celu przybliżenie dzieciom pojęcia pomnika przyrody oraz uwrażliwienie ich na piękno najdrobniejszych nawet skarbów natury. Park stanowi otoczenie dla starego pałacu, który grupa miała okazję podziwiać dzięki uprzejmości kustosza tegoż obiektu. Wizyta w łosiowskiej Bibliotece Publicznej uwieńczyła tegoroczne wakacje.
Organizacja zajęć wakacyjnych w takiej formie, w jakiej się one odbyły, nie byłaby możliwa bez pomocy i wsparcia osób i organizacji, którym w tym miejscu pragniemy serdecznie podziękować:
Bankowi Spółdzielczemu Grodków – Łosiów za dofinansowanie Wakacyjnego Tygodnia z Biblioteką.
Panu Tadeuszowi Piczowi za piękną grę na gitarze w trakcie zajęć na Orliku                                           w Lewinie Brzeskim.
Pani Jolancie Łuczyńskiej i Pani Mirosławie Kuchtiak za ugoszczenie dzieci w swoim ogrodzie podczas zajęć w Kantorowicach.
Pani Monice Szczypior za oprowadzenie uczestników po pałacu w Łosiowie.
Pani Ludwice Chojnackiej i dzieciom z łosiowskiej biblioteki za przygotowanie pysznego poczęstunku dla dzieci z Lewina Brzeskiego.