Burmistrz Lewina Brzeskiego zaprasza do korzystania z bezpłatnego mobilnego systemu powiadamiania i ostrzegania SISMS. Zarejestruj się już dziś na stronie: https://www.sisms.pl/rejestracja/nadawca/00129225/Gmina-Lewin-Brzeski

×
Wyszukaj w serwisie
×

Rajd lewińskiej podstawówki - Racibórz

Kiedy pod lewińską podstawówką, w październikową sobotę gromadzą się dzieci z rodzicami, babcie, ciocie i dziadkowie- to wiadomo: pora na kolejny rajd rodzinny.  O godz. 8.00, 84 osoby wyruszyły dwoma autokarami w drogę. Naszym celem był Racibórz– miasto położone, w województwie śląskim, , nad rzeką Odrą, które jest, obok Opola, jedną z historycznych stolic Górnego Śląska, gdzie rezydowali książęta opolsko-raciborscy. Do dzisiaj zachowało się wiele cennych zabytków, m.in. kaplica zamkowa pw. św. Tomasza Kantuaryjskiego, zwana perłą gotyku śląskiego.( Ciekawostka- miasto jako pierwsze w Polsce i Europie otrzymało certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO).

O godz. 10.30 byliśmy na miejscu. Pierwsze kroki skierowaliśmy do muzeum znajdującego się w XIV wiecznym budynku pokościelnym, należącym w przeszłości do ss. Dominikanek. Tu ze względu na dużą ilość osób- podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna wyruszyła na zwiedzanie Raciborza drogą do Rynku, podziwiając malownicze uliczki, pomniki i sam Rynek na którym akurat odbywał się marsz „Zdążyć przed rakiem”. Dzieci miały okazję zobaczyć marsz raciborskich mażoretek oraz orkiestry dętej. Druga grupa w tym czasie wzięła udział w dwóch lekcjach muzealnych. Potem nastąpiła zamiana.

Z pierwszej lekcji „W domu Ozyrysa” mogliśmy się dowiedzieć jak wyglądały obrzędy pogrzebowe starożytnego Egiptu. Obejrzeliśmy jedyną ekspozycję na Śląsku i jedną z nielicznych w kraju – przedstawiającą min. Mumię Egipcjanki o wdzięcznych imionach Dżet-Amonet-ius-anch wraz z kartonażem ( trumną zdobioną rytualnymi napisami) i dwoma sarkofagami – datowane na ok. 945-715 przed Chrystusem. Zabytki pochodzą z Teb. Przywiezione zostały w XIX w przez barona Anzelma Von Rothschild, który podarował je raciborskiemu gimnazjum. Prawdziwa mumia wywarła ogromne wrażenie zarówno na dzieciach, jak i dorosłych uczestnikach rajdu.

Drugą lekcją był „Świat zmysłów”- wystawa organizowana przez Uniwersytet Jagielloński. Wszyscy mogli zbadać swój refleks, słuch oraz podziwiać różnorodne iluzje dotyczące naszego wzroku, dotyku czy powonienia.

Po zwiedzeniu muzeum autokarem wyruszyliśmy do Arboretum Bramy Morawskiej. Tu wreszcie mogliśmy się wyhasać: mnóstwo ścieżek, na których czekały nas różne niespodzianki: plac zabaw, mini-zoo, stawy, kamienny krąg czy zaczarowany ogród-roślinny labirynt ,który najbardziej przypadł do gustu dzieciom. Po dwugodzinnych zabawach na świeżym powietrzu zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Przy pożegnaniu niektórzy „życzyli” innym: „żeby ci się mumia przyśniła”. No…niekoniecznie.