×
Wyszukaj w serwisie
×

Portal obywatel.gov.pl - pomoc dla każdego obywatela

obywatel_slider.jpeg

Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, czy mój dowód osobisty jest gotowy do odbioru? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl.

Na stronie znajduje się 101 kart, w tym 82 opisujące prostym językiem najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela.

Wśród tych kart znajdują się również karty przybliżające obywatelom funkcjonowanie 19 wybranych rządowych portali tematycznych.

Wreszcie informacje, jak załatwić sprawę w urzędzie, są dostępne w jednym miejscu. Bez podziału na resorty i właściwości, a według spraw życiowych. Opisy procedur są jak najprostsze. Każdy powinien je zrozumieć.

www.obywatel.gov.pl

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np.: jak wyrobić dowód, paszport, prawo jazdyczy Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Ile to kosztuje, jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie się zgłosić. Struktura strony nie odzwierciedla podziałów resortowych, lecz systematyzuje usługi administracji publicznej według typowych zdarzeń życiowych. Wiarygodność opisów (kart) usług została zagwarantowana poprzez współpracę z merytorycznymi pracownikami ministerstw i jednostek podległych.

Cechą wyróżniającą stronę jest zrozumiały, prosty język opisu ‒ np. zamiast „Świadczeniodawca powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia” napiszemy „Lekarz musi cię poinformować o tym, że przesuwa termin wizyty”.

System informacji telefonicznej („Informacja dla obywatela”)

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery  telefonu Informacji dla Obywatela, dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Wystarczy zadzwonić pod numer  222 500 115, by bez wychodzenia z domu można dowiedzieć się, jak załatwić sprawę w urzędzie. 

System będzie także zbierał informacje o najbardziej skomplikowanych dla obywateli sprawach. Będą oni mogli zgłaszać swoje postulaty oraz opinie na temat administracji rządowej. Informacje te będą później analizowane w celu zaproponowania zmian w prawie.

Źródło: https://msw.gov.pl/pl/aktualnosci/13845,Portal-obywatelgovpl-nowy-jezyk-w-administracji.html

Obywatel ulotka.jpeg