×
Wyszukaj w serwisie
×

„STEM-Spaß in Lewin Brzeski” - Wymiana młodzieży PSP z Lewina Brzeskiego i Veldenz Gymnasium z Lauterecken

„I znowu było w Lewinie Brzeskim młodzieżowo, międzynarodowo, naukowo”. A wszystko to za sprawą cyklicznej już imprezy. W dniach 20-24 maja 2019 r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Lewinie Brzeskim i Veldenz Gymnasium z Lauterecken po raz kolejny uczestniczyli w polsko-niemieckiej wymianie młodzieży. Koordynatorkami projektu były nauczycielki języka niemieckiego, panie Gabriela Eisele i Ewa Tabian-Kania. Uczniowie przez pięć dni realizowali program o tematyce STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics, czyli nauki ścisłe: technologia, inżynieria, matematyka). POLSKO-NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY z siedzibą w Warszawie - nasz główny sponsor, szczególnie dofinansowuje i wspiera merytorycznie projekty, które zachęcają młodych ludzi, aby podczas międzynarodowych spotkań, razem zaangażowali się w prace nad tematami z zakresu nauk ścisłych, inżynierii czy techniki. Program Eksperyment Wymiana, w którym wzięliśmy udział, pozwolił młodzieży lepiej zrozumieć pewne aspekty współczesnego świata i cyfrowej rzeczywistości.

Uczestnicy projektu „STEM-Spaß in Lewin Brzeski“ wzięli udział w innowacyjnych warsztatach dot. elektrolizy - procesu elektrochemicznego, dzięki któremu można wywołać przemiany chemiczne przy użyciu energii elektrycznej. Każdy z uczniów zamienił się  w prawdziwego naukowca i zbudował prosty zestaw do elektrolizy. W murach naszej szkoły powstało również Laboratorium Detektywistyczne, a uczniowie mieli możliwość wcielić się w Chemicznych Super Inspektorów (CSI) – aby odnaleźć winnego, musieli odnaleźć ślady, dowody i trafnie je zinterpretować. Zadanie nie było proste! Wymagało spostrzegawczości i chemicznej dokładności! Dodatkowymi atrakcjami były również doświadczenia z użyciem suchego lodu i ciekłego azotu. Oglądając wszystkie reakcje, którym towarzyszyły ogromne ilości pary przypominającej dym i nie zagrażający naszemu bezpieczeństwu wybuch, każdy wspaniale się bawił. Wiedza nabyta podczas zajęć sprawiła, że lekcje chemii, fizyki i biologii stały się czystą przyjemnością, pozwoliła również uczniom lepiej odnaleźć się w świecie zdominowanym przez technikę. Mogliśmy eksperymentować w tak kreatywny sposób dzięki CENTRUM EDUKACJI SMART_LAB z Gdańska. Nie lada wyzwania podjął się również pan Michał Scheuer, który fachowo tłumaczył przebieg warsztatów. Podziwialiśmy zatem nie tylko chemiczne reakcje, ale i niezwykłe umiejętności językowe.

Będąc w szkole w Lewinie Brzeskim, nasi goście z Niemiec wzięli również udział w różnych lekcjach, m.in. z biologii, fizyki, wiedzy o społeczeństwie, wychowania fizycznego i języka angielskiego. Jak zawsze, chętnie i aktywnie włączyli się w realizację zajęć, wspólnie, pracując w grupach, szukali rozwiązań, uczyli się i bawili. Znaleźliśmy oczywiście  czas na rekreacyjny spacer po Lewinie i grę w piłkę na Orliku.

Trzeci dzień projektu był dla wszystkich szczególny. W tym dniu bowiem uczniowie wzięli udział w warsztatach integracyjnych, które poprowadziła pani Małgorzata Urlich-Kornacka. Wykonywali zadania, przy realizacji których, oprócz dobrej zabawy, mieli okazję poznać się jak  najlepiej w jak najkrótszym czasie. W trakcie trwania warsztatów integracyjnych gospodarze szkoły; Pan Dyrektor Zdzisław Biernacki i Pani Wicedyrektor Zuzanna Gwarys serdecznie przyjęli również innych znamienitych  gości: Prezydenta Urzędu Dyrekcji Nadzoru i Kontroli w Nadrenii-Palatynacie Pana Thomasa Linnertza, Opolskiego Kuratora Oświaty – Pana Michała Sieka, Panią Bettinę Münch-Rosenthal – koordynatora ds. międzynarodowych, Pana Stefana Webera – dyrektora Veldenz-Gymnasium w Lauterecken oraz Zastępcę Burmistrza Lewina Brzeskiego – Pana Dariusza Struskiego. Pan Dyrektor oprowadził gości po pałacu i opowiedział historię związaną z obiektem. Specjalnie na tę okazję, dzień wcześniej w ekspresowym tempie pan Przemysław Ślęzak przygotował wraz z uczestnikami projektu piosenkę „We are the world, we are the children” w trzech językach: polskim, niemieckim i angielskim. Donośny, wspólny śpiew  przy gitarowym akompaniamencie w wykonaniu pana Przemka  rozlegał się w pałacowych murach  – tak właśnie z dumą i radością celebrowaliśmy nasze  międzynarodowe spotkanie.  Tuż po tym radosnym odśpiewaniu pieśni udaliśmy się do Wrocławia – miasta spotkań i twórczej zabawy. Stolica Dolnego Śląska niezmiennie zachwyca odwiedzających swoją architekturą i niepowtarzalną atmosferą. Podczas spaceru młodzież z uwagą i zainteresowaniem przysłuchiwała się ciekawostkom na temat wrocławskiego ratusza, Piwnicy Świdnickiej, Placu Solnego, pomnika Aleksandra Fredry i wielu innych. Żeby lepiej przedstawić miasto, jego historię i różne tajemnicze zakamarki, Pani Urlich-Kornacka zorganizowała dla nas edukacyjną grę miejską. W pełni zmotywowana młodzież przystąpiła do rozwiązywania kolejnych zagadek dotyczących Wrocławia. Uczniowie mieli na to zadanie 60 minut. Wspaniała zabawa, współpraca i integracja w mieszanym polsko-niemieckim zespole, wywiad z mieszkańcami i turystami  w celu pozyskania informacji, zdrowa rywalizacja – to tylko niektóre z zalet przeprowadzonej gry miejskiej. 

W przedostatnim dniu projektu udaliśmy się do Krasiejowa. Tam uczniowie odkrywali ślady prehistorycznych gadów sprzed tysięcy lat. W programie były warsztaty paleontologiczne – polegające na odtworzeniu z gipsowego bloku „szkieletu” dinozaura oraz poznawaniu tajników pracy paleontologa. Zwiedziliśmy również Park Nauki i Ewolucji Człowieka – tu staliśmy się świadkami fascynujących przemian i dołączyliśmy do grona podróżników w czasie – temponautów; przygoda zaczęła się 66 milionów lat temu, kiedy życie na Ziemi zostało niemal zgładzone.

Na pokładzie Kapsuły Czasu przemierzającej 300-metrowy tunel udaliśmy się  w podróż przez miliardy lat istnienia Wszechświata. Na naszych oczach narodziła się Ziemia, powstały atmosfera i pierwsze formy życia. Z kolei w prehistorycznym Oceanarium mogliśmy przenieść się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. Potężny, mierzący blisko 20 metrów długości Megalodon, czy charakterystycznie uzębiony Liopleurodon to tylko niektóre z okazów tego niezwykłego miejsca. W Parku Nauki i Rozrywki spędziliśmy wiele godzin, a sporo doznań i zastrzyk ogromnej wiedzy przyprawiały nas o przyjemny naukowy zawrót głowy.

W ostatnim dniu projektu skorzystaliśmy z uprzejmości pana Tomasza Ciecierskiego i udaliśmy się na Politechnikę Opolską, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach z robotyki i programowania. Poznaliśmy zasady działania drukarki 3D, podjęliśmy próbę zaprojektowania przedmiotu, który można na niej wydrukować. Dodatkowo wysłuchaliśmy interesującego wykładu z robotyki oraz dowiedzieliśmy się o niesamowitych możliwościach robotów w naszym codziennym życiu.

I niestety…  nadszedł czas pożegnania. W urokliwej pałacowej kawiarence (w sali Kominkowej) przygotowanej przez panią Jolantę Łuczyńską przy przyjemnych dźwiękach występu zespołu „Benastruniegie” miały miejsce rozmowy. Były przede wszystkim rozmowy; przesympatyczne, pełne wdzięczności i radości, ale też smutku i wzruszenia,  że czas projektu powoli dobiega końca.

Program przygotowany perfekcyjnie nie dawał czasu na nudę. Uczniowie integrowali się już od pierwszego dnia projektu, pogłębili swoje umiejętności językowe, zawarli nowe przyjaźnie. Wszystko się udało!

Opiekunowie wymiany serdecznie dziękują młodzieży za pomoc w przygotowaniu, przeprowadzeniu i podsumowaniu spotkania, rodzicom za wsparcie finansowe oraz PNWM, bez której projekt wymiany młodzieży nie byłby możliwy.

Serdeczne słowa podziękowania kierujemy również do pracowników naszej szkoły (kolejność alfabetyczna), którzy pomogli nam w przygotowaniu i realizacji projektu: Adamczak Aleksandra, Adamska Agnieszka, Bartnicka Renata, Górska Joanna, Jas Ewa, Kwiatkowska Irena, Łuczyńska Jolanta, Pańpuch Krystyna, Sierakowska Ewa, Ślęzak Przemysław.

Ewa Tabian-Kania