×
Wyszukaj w serwisie
×

Uczniowie PSP im. Mikołaja Kopernika w Lewinie Brzeskim świętują Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka wspólnie z UNICEF

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Lewinie Brzeskim wzięła udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka organizowanych przez UNICEF Polska. W tym roku przypada wyjątkowa - 30. rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. 20 listopada to szczególna data, która powinna zwracać naszą uwagę na dzieci i ich prawa.

W 1989 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła uniwersalny dokument, gwarantujący wszystkim dzieciom na świecie ich prawa. Chronią one dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju. Znajomość praw pozwala najmłodszym uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami. Z drugiej strony daje im możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą. Rolą dorosłych jest nie tylko dbanie o to, aby prawa dziecka były przestrzegane, ale także szerzenie wiedzy o prawach dziecka, w tym edukowanie dzieci. UNICEF w swoich działaniach zwraca uwagę na te kwestie i inicjuje różne projekty, których celem jest upowszechnienie wiedzy o prawach dziecka.

Setki szkół i przedszkoli w Polsce zdecydowały się uczcić 30. rocznicę uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. Do akcji przystąpiła także nasza placówka. Jakże było tym razem niebiesko w pałacu! Ubiór, dekoracja, pomalowane na niebiesko twarze, inne elementy symbolizujące ten wyjątkowy dzień! Samorząd Uczniowski pod opieką pań: Ewy Tabian-Kani i Aleksandry Adamczak przygotował program informacyjno-edukacyjny. Skorzystaliśmy z materiałów dostępnych na stronie internetowej UNICEF oraz zaproponowaliśmy własne materiały oraz słowo wiążące. W programie pojawiły się filmy promujące działania wspomnianej organizacji humanitarnej oraz prezentacja o prawach dziecka – naszych prawach. Ta kwestia była dla nas priorytetem! Kamila Dąbrowska, Weronika Korban, Małgorzata Łazowska, Agnieszka Tabian, Hanna Ustrzycka i Mateusz Rosiński kolejno wymieniali prawa: do edukacji, do imienia, tożsamości, opieki medycznej, czystej wody, możliwości zdrowego odżywiania itd.

Nie zabrakło również wzmianki o polskim prekursorze praw dziecka, Januszu Korczaku, który swoją twórczość ukierunkował na świat dziecka i na walkę o jego lepszy  los.

Kolejną atrakcją był występ wokalny Kamili Dąbrowskiej i Weroniki Korban. Uczennice zaśpiewały piosenkę „Bo świat to my”, na pianinie niezawodnie akompaniował pan Przemysław Ślęzak.  

W ramach podsumowania wydarzenia, za pomocą aplikacji Kahoot postanowiliśmy sprawdzić, ilu mamy ekspertów w zakresie praw dzieci. Przedstawiciele poszczególnych klas otrzymali zestaw dziesięciu pytań. Warunkiem udziału w teście był dostęp do odpowiedniej infrastruktury informatycznej. Opiekę techniczną podczas przeprowadzenia quizu sprawowała pani Agnieszka Adamska. Drużyny zacięcie walczyły o miejsce na podium. Zespoły dopingowały swoich przedstawicieli, emocji było co niemiara. Ostatecznie wygrali:

I miejsce – klasa VIC i klasa VIIIB

II miejsce – klasa VIIB i klasa VIIC

III miejsce – klasa VIA i klasa VIIIC

Dodatkowo uczniowie, chcąc okazać wsparcie i solidarność z dziećmi, których prawa nie są respektowane, przeprowadzili zbiórkę pieniędzy na „Prezent bez pudła”. Jest to oryginalny sposób na wsparcie działań UNICEF. Zakup Prezentu bez Pudła to forma darowizny, za którą UNICEF dostarcza wybrany produkt do kraju, w którym jest on najbardziej potrzebny. Dzieci i nauczyciele łącznie zebrali kwotę 187,90 zł. Pieniądze postanowiliśmy przeznaczyć na 20 dawek szczepionki przeciw gruźlicy, 180 tabletek przeciwmalarycznych,  100 saszetek ORS chroniących przez odwodnieniem, 50 szczepionek przeciwko śmiertelnym chorobom: błonicy, krztuścowi i tężcowi oraz 10 skakanek, które sprawią dzieciom radość i zapewnią beztroską zabawę.

PDFSKAKANKI.pdf
PDFors.pdf
PDFmalaria.pdf
PDFgruźlica.pdf
PDFszczepionki.pdf
 

Jesteśmy dumni, że podjęte przez nas działania mają tak silny wydźwięk. Uczniowie bardzo się zaangażowali, aktywnie włączyli w obchody tego wydarzenia. Z wielu rozmów z uczniami wynika, że tego typu akcje są potrzebne, edukują,  motywują, aktywizują, wzbudzają empatię.

Podczas ewaluacji podjętych działań uczniowie chętnie wyrażali swoją opinię i to jest najlepszym dowodem na potrzebę i sens organizacji takich akcji:

Krzysiu: „Na próbie, oglądając pierwszy raz film, wzruszyłem się.”

Sławek: „Podoba mi się, jak UNICEF opiekuje się dziećmi.”

Blanka: „Emocje podczas quizu były niesamowite.”

Kinga: „Dzięki Wam dowiedziałam się, jak bardzo można pomóc i ile dobra przekazać potrzebującym, ofiarując nawet symboliczną kwotę.”

Oliwia: „Program podobał mi się, dużo z niego wyniosłam, chciałabym takich więcej.”

Patryk: „Według mnie apel był fajny, ponieważ wspieraliśmy UNICEF – nie tylko niebieskim kolorem. Idąc z koleżankami do komputera, nie spodziewaliśmy się, że będzie to quiz o ważnych rzeczach i chociaż nie wygraliśmy, było bardzo fajnie.”

Radek: „Program był ciekawy, bardzo mi się podobał.”

Kuba: „Było bardzo fajnie, szczególnie ten konkurs w aplikacji Kahoot”

Diana: „Zrozumiałam, że warto pomagać!”

Pragniemy zaznaczyć, że nie było to działanie jednostkowe i w przyszłości chcielibyśmy kontynuować podjętą inicjatywę.

Obsługa sprzętu nagłaśniającego: Krzysztof Butrym, Mateusz Czepieluk

Zdjęcia: Bartek Papuga

Koordynatorzy: Ewa Tabian, Aleksandra Adamczak