Pomoc medyczna w weekend
- Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR) udzielają pomocy medycznej osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, które są przywożone przez karetkę lub zgłaszają się same.
Do SOR pacjent może zgłosić się bez skierowania. Nie obowiązuje rejonizacja. W razie potrzeby SOR przekazuje pacjenta do leczenia szpitalnego lub zapewnia transport do innej specjalistycznej placówki. O kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia na SOR, a stan zdrowia weryfikowany przez personel medyczny.
Do SOR można zgłosić się np. w przypadku:
- urazu,
- złamania,
- zatrucia,
- napadu drgawek,
- utraty przytomności,
- nasilonej duszności,
- nagłego silnego bólu brzucha,
- krwawienia z przewodu pokarmowego,
- silnego krwawienia z dróg rodnych lub dróg moczowych,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała czy też utrata życia.
Ze świadczeń SOR nie należy korzystać w celu uzyskania:
- recepty na stosowane przewlekle leki,
- konsultacji specjalistycznych i badań dodatkowych, poza niezbędnymi w danym momencie,
- zwolnienia lekarskiego, wniosku do ZUS, skierowania do sanatorium oraz innych zaświadczeń i druków medycznych niezwiązanych z aktualnym zachorowaniem.
SOR nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. Lekarz SOR kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.
Więcej o SOR: https://pacjent.gov.pl/szpitalny-oddzial-ratunkowy-sor
- Poradnie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielają pomocy:
- od poniedziałku do piątku,
- w godz. 18-8 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy,
- bezpłatnie,
- bez skierowania.
W ramach NiŚOZ pomocy udzielają lekarze i pielęgniarki w ambulatoriach lub w domu pacjenta. Z NiŚOZ możesz skorzystać w przypadku:
- nagłego zachorowania,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy środki domowe lub lekarstwa dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
W ramach NiŚOZ nie można uzyskać:
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
- rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia.
Więcej o NiŚOZ: https://pacjent.gov.pl/nocna-i-swiateczna-opieka-zdrowotna
- Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna:
- pod bezpłatnym numerem - 800 137 200,
- od poniedziałku do piątku w godz. od 18:00 do 8:00 następnego dnia,
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy w godz. od 8:00 do 8:00 następnego dnia,
- w języku polskim, angielskim i ukraińskim.
Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę:
- pielęgniarki/położnej,
- lekarską,
w formie telekonsultacji.
W ramach TPK uzyskasz:
- poradę medyczną,
- e–receptę,
- e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19,
- e–zwolnienie.
Przeczytaj, gdzie szukać pomocy w razie nagłej choroby czy wypadku: https://www.nfz-lodz.pl/.../1689-kiedy-skorzysta-z-nocnej...